måndag 23 juni 2008

Dag 44

Plats: Trysunda
Distans: 39km
Paddlad tid: 7:30h

På morgonen bjöd Lars och Gun på frukost. Så snällt! Tack så mycket för gästfriheten!

Därefter packade jag ihop, köpte en rökt sik i kiosken i närheten, och gav mig sedan av.

Dagen började med motvind, och för att undvika den gick jag över till Ulvön och gick in mellan öarna. Tanken var att kanske kunna äta lite surströmming på ön där de tidigare gjordes, och att därefter gå i lä på östra sidan uppåt. Det var verkligen vackert på Ulvön.

När jag gick i land började jag prata med ett jättetrevligt par som hade sin båt i hamnen. De berättade bland annat att just Åvikebukten är det ofta svår sjö i, och att det hade varit tufft väder i förrgår. Skönt att höra eftersom jag upplevde det som tufft. Det märktes att de var aktiva människor så efter ett tag kläcker jag min fåntratt ur mig 'Cyklar ni?'.
'Njae, det är skidskytte som har varit vår gren.'

Det visar sig att jag står och pratar med Magdalena och Henrik Forsberg. Hade jag sett dem på TV hade jag vetat direkt vilka de var, men jag förväntade mig helt enkelt inte att träffa dem i verkligheten. Jag blev så överrumplad så det kändes som jag hade klampat in i sport-tv-studion i direktsändning. Med foten i munnen. 'Cyklar ni?'

De önskade mig lycka till på resan och därefter fortsatte jag mitt sökande efter surströmming. Det fanns men bara om man beställde för minst två personer, och så sugen på surströmming var jag inte.

Jag gav mig av vidare och nu hade jag istället god medvind. Efter en stund kom jag till Trysunda som visade sig vara en otroligt vacker ö. Jag drog upp kajaken på sandstranden och gick upp till butiken. Där hade de supergoda nybakta baguetter med sikröra som jag åt fyra stycken av efter att ha duschat.

Imorgon ska min vän Fredrik möta upp på vägen för att slå följe någon dag.