onsdag 25 juni 2008

Dag 45

Plats: Skagsudde
Distans: 30km
Paddlad tid: 5:30h

Idag har varit en dramatisk dag. Jag paddlade till Mattjäl för att möta Fredrik. Det var en härlig dag, första dagen på resan som det var dimma. I början var det blåsigt men när vi gav oss av från Mattjäl hade det lugnat ned sig. Däremot var det fortfarande böljande vågor.

Allt gick jättebra fram till Skagsudde. Eftersom det var dimma märkte vi inte att vi paddlade i skydd av Skaghällans grund utanför. När vi var förbi blev vågorna studsigare, och Fredrik blev plötsligt akut sjösjuk. Så snabbt och så oväntat att han inte hann varna så vi kunde gå ihop.

Han gick runt och tappade paddeln som flöt iväg. Vi gick ihop och utförde kamraträddning, och Fredrik tömde kajaken snabbt med länspumpen. Vi satt och samlade kraft en stund, Fredrik tog min reservpaddel, och vi bestämde oss för att paddla tillbaka till fiskehamnen. Men sjösjukan var fortfarande stark och hade påverkat balansen, samtidigt som det kalla vattnet gjorde att han frös. Så fort vi gick isär gick han runt igen. Vi gick ihop igen och utförde kamraträddning, men vi insåg också att det inte var någon mening att försöka igen. Reservpaddeln hade också flutit iväg, och Fredrik var väldigt sjösjuk och nedkyld. Inne vid land fanns bara klippor och brytande vågor. Jag ringde 112 och begärde sjöräddning.

Inom kort kom en lotsbåt och plockade upp både Fredrik och kajak och åkte sedan till fiskehamnen. Jag paddlade ut och hämtade paddlarna och gav mig sedan av mot samma håll. När jag kom in i hamnen hade Fredrik fått skjuts upp till lotstornet för att duscha.

Lotsarna Tore och Stig var helt suveräna. Snabb räddning, och sedan bjöds det på dusch, bastu och kaffe.
Sedan frågade de om vi ville sova i fyrtornet, vad läckert, klart vi tackade ja.

Vi har gått igenom händelsen massor med gånger för att komma fram till om vi kunde gjort något annorlunda, och vad som gick fel. Och det känns som vi gjorde allt rätt i situationen som uppstod. Sjösjukan kom plötsligt och akut.

Fotnot: Fredrik heter egentligen något annat. :-)