måndag 30 juni 2008

Dag 50

Plats: Munkviken
Distans: 60km
Paddlad tid: 11h

När jag vaknade, sent, så insåg jag att jag slagit upp tältet på en tomt. När jag såg människor utanför huset gick jag upp och ursäktade mig, och ännu en gång blir jag mottagen med en otrolig vänlighet.

Kurt och Birgit bjöd mig på kaffe, frukost, läsk och korv, och lät mig använda dusch och ladda batterier. Jättesnällt!

På havet träffade jag en man på jetski som hette Ulrik, och han nämnde en vacker passage mellan Ratan och Båkskäret så jag paddlade dit.

Där låg en gästhamn och jag kände igen en segelbåt från Järnäsklubb. De kom från Hudiksvall och det visade sig att de också skulle längst norrut. De berättade också att det bara varit ett par plusgrader de senaste nätterna, så det förklarar varför jag frös så när jag paddlade igår natt. Vi önskade varandra lycka till och jag gick sedan och köpte två baguetter på en restaurang bredvid.

När jag gav mig av från gästhamnen hörde jag plötsligt 'LYCKA TILL!' och där stod människor från båtarna i hamnen - och applåderar åt mig! Vilken stark känsla. Jag blev så glad så det var tur att kajaken redan riktade mot norr, hade den pekat mot söder vet jag inte när jag hade insett det. :-)
Munkviken