måndag 7 juli 2008

Dag 53

Plats: Junkön
Distans: 59km
Paddlad tid: 11h

På morgonen träffade jag seglarna från båtarna som jag träffat tidigare under resan. Tyvärr har jag tappat bort deras namn men ena båten hette Annelie 3.

Jag har svårt att komma igång så de flesta segelbåtar hinner lämna hamnen innan jag är klar. Då träffar jag Lars och Kajsa från Ljungs Kile som också har en segelbåt i hamnen, och blir bjuden på kaffe och frukost. Jättegott! De berättar om en fin ö som heter Junkön, och jag bestämmer mig för att också ha den som dagsmål. Det finns ett café där och mina matreserver har börjat sina.

När jag kommer fram till den sydliga sidan av ön (gästhamnen ligger på norra sidan) så ser jag konstig mörk rök välla in bakom mig i hög fart. Det såg skumt ut så jag paddlade in till land, men det visade sig bara vara tjock mörk dimma. Efter en kvart har det avtagit så pass att jag kunde ge mig ut igen.