tisdag 3 juni 2008

Dag 24

Plats: Kalmar
Distans: 69km
Paddlad tid: 9:30

Det var svårt att komma igång imorse. Jag hade dragit upp kajaken på stenar och nu hade det blivit lågvatten. Fick packa ur hela båten, lyfta ut den i vattnet och packa i den igen. Men när jag kom ut hade jag lätt medvind och allt rullade på bra.

Jag gjorde misstaget att försöka ta en genväg på insidan av de avlånga öarna innan Kristianopel, kändes bra att samtidigt undvika fågelskyddsområdet. Men när jag kom längst in visade det sig att lågvattnet torkat ut hela kanalen. Bara att runda öarna och en förlust på kanske en timme.

På tal om skyddsområden så var sälskyddsområdet strax ovanför Bergkvara omgivet av varningsbojar. Och det är ju hur bra som helst tycker jag, skulle ha velat att det är likadant med fågelskydd. Nu är jag hela tiden osäker på om jag är tillräckligt långt ifrån.