söndag 22 juni 2008

Dag 43

Plats: Barsta
Distans: 60km
Paddlad tid: 10h

Idag var en toppendag, med fin medvind hela vägen. Jag stannade till i Härnösand en timme för att handla, äta och duscha.

Kusten är nu fantastiskt vacker! För några dagar sedan kunde jag knappt hitta någonstans att rulla ut sovsäcken, nu ser jag Tältplatsen med stort T överallt. Jag såg en perfekt plats för hängmattan som jag fick av mina vänner Poa och Ludde precis innan resan. I sista stund lät jag den stanna hemma eftersom jag fick prioritera utrymmet för frystorkat käk, och nu ångrade jag mig bittert.

Sen såg jag en båt som fiskade lax med kastspön som drog ett bete nära vattenytan. Nu är jag inte insatt alls i fiske så jag borde kanske inte uttala mig, men det känns som sättet är ganska ...o-bra. Ett gäng måsar hade siktat in sig på betet och såklart fick en av dem in en fullträff när han dök, och tvingades åka vattenskidor efter båten. Till sist fick båtfolket av måsen från kroken, men jag gissar att den nu skaffat sig en schysst fobi för att dyka efter fisk. :-(

När jag kom till Barsta träffade jag Lasse och Gun som hade en stuga vid hamnen. De lät mig slå upp tältet på deras trädgård, lät mig ladda mina batterier hos dem, visade mig det närliggande fiskekapellet från 1600-talet och bjöd in mig att titta på TV. Jättesnällt!