fredag 20 juni 2008

Dag 42

Plats: Skarpudden, Åvikebukten
Distans: 31km
Paddlad tid: 5:30h

Idag var ju planen att gå upp tidigt, men när klockan ringde vid 3 hörde jag att det blåste rätt mycket utanför, så jag somnade om. Samma sak vid 4 och 5, och vid 6 hade det börjat regna. Vid 8 slutade regnet och jag började då packa ihop, men kom inte iväg förrän vid halv tio. Så gick det med den planen. :-)

Det var höga vågor idag och i början kom de snett bakifrån vilket jag tycker är svårast. Men efter att ha tagit Sundsvallsbukten tänkte jag att Åvikebukten borde bli lättare eftersom den är kortare, och att vågorna skulle komma mer från sidan. Men detta blev den mest spännande överfart och de högsta vågorna jag varit med om hittills. Ibland stannade jag upp i paddlandet och kunde bara sitta och titta upp mot vågen högt över mig och tänka 'snälla, bryt inte!'. Vilket de lyckligtvis inte gjorde, förutom en som slog ned rätt på mig. Men när vågen sköljt över mig satt jag fortfarande i kajaken. Skön känsla.

Jag nådde inte distansen jag hoppades på idag, men jag är glad att dagen gick bra och att jag fått vara med om sådan sjö.

Nu är det mindre än 50 mil fågelvägen till Haparanda. :-)


På de foton jag tog i Sundsvallsbukten syns det knappt att det är några vågor. :o(
Lite kan man kanske se på lastfartygets för att vågorna bryter.
I Åvikebukten tog jag inga foton... ;o)